Praktische tips

 


Beweeg op je eigen tempo 

U hoeft geen topsporter te zijn.  Het belangrijkste is om een fysieke activiteit te behouden. Eenvoudige alledaagse activiteiten zoals tuinieren, schoonmaken of winkelen, kunnen u ook in beweging houden.


Start geleidelijk aan 

Begin met korte sessies en verhoog de duur en/of intensiteit geleidelijk.  


Forceer niet 

Als een oefening u pijn doet, forceer het dan niet. U zou uzelf pijn kunnen doen. Vraag advies aan uw arts. 


Stel een tijdsduur in

30 minuten per dag is genoeg om de gezondheid van uw botten te beschermen. Doe het idealiter elke dag of minstens 3 tot 4 keer per week. Als dat moeilijk lijkt, overweeg dan kortere sessies van 10 minuten op verschillende tijdstippen van de dag. Nogmaals, ga stap voor stap. 


Praat erover met uw arts 

Als u al langere tijd niet aan sport doet of twijfelt over de sport die u hebt gekozen, neem dan contact op met uw arts. Hij kan u begeleiden.


Welke sporten kiezen om botverlies te voorkomen? 

Sport met impact op de grond oefent een positieve druk uit op de botten.

Wandelen

Wandelen

Gymnastiek

Gymnastiek

Dans

Dans

Tennis

Tennis

Welke sporten kiezen om evenwicht te versterken? 

Sporten die de flexibiliteit en het evenwicht vergroten, verminderen het valrisico. 

Yoga

Yoga

Thai-Chi

Thai-Chi

Dans

Dans

Onthoud

Het belangrijkste is om in beweging te blijven. U hoeft geen topsporter te zijn. Eenvoudige alledaagse activiteiten zoals tuinieren, schoonmaken of winkelen, kunnen u ook in beweging houden.  

Eenvoudige oefeningen om thuis te doen

Hier is een lijst met uitstekende oefeningen om botten en spieren te versterken, gemakkelijk om thuis te doen.

De schaar

Zie de oefening

De achterwaartse trap

Zie de oefening

De zwemmer

Zie de oefening

De onzichtbare stoel

Zie de oefening

Het gebed

Zie de oefening